Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

آیین نامه مربوط به انتخاب اعضای هیأت های حل اختلاف ۱۳۸۳

‌ماده 1 ـدر اجرای ماده 164 قانون کار جمهوری اسلامی ایران نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت‏های حل اختلاف براساس این آئین ‏نامه انتخاب و معرفی می‏گردند.
ماده 2 ـ

اداره کل سازمان‏های کارگری و کارفـرمایـی وزارت کار و امور اجـتماعی تشکل حائز اکثریت را از بین تشکل ‏های کارگری استان (کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، کانون انجمن‏های صنفی کارگری و مجمع نمایندگان) مشخص و سپس اداره کل کار و امور اجتماعی استان مراتب را کتباً جهت انتخاب و معرفی نمایندگان کارگران در هیأت‏های حل اختلاف حوزه مربوط به تشکل مذکور ابلاغ می ‏نمایند.
تشکل مزبور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به انتخاب و معرفی نمایندگان کارگران در هیأت‏های حل اختلاف اقدام نماید.
تبصره ـ تشکل حائز اکثریت به منظور بهره ‏گیری از آراء بیشتر کارگران در صورت لزوم از نمایندگان سایر تشکل ‏های کارگری استان نیز برای انتخاب نمایندگان کارگران در هیأت‏های حل اختلاف دعوت به عمل می‏آورد.
ماده 3 ـ

در صورتی که در برخی استان‏ها تشکل کارگری استانی وجود نداشته باشد، تشکل عالی کارگری به ترتیب مندرج در ماده 2 مشخص و نسبت به انتخاب نمایندگان کارگران در هیأت‏های حل اختلاف اقدام و آنان را به اداره کل کار و امور اجتماعی استان مربوط معرفی می‏نماید.
ماده 4 ـ

در مواردی که تشکل‏های کارگری تشکیل نگردیده و یا ظرف مهلت مقرر نسبت به معرفی نمایندگان مورد نظر هیأت‏های حل اختلاف مبادرت ننمایند واحد کار و امور اجتماعی محل از طریق اداره کل کار و امور اجتماعی استان نمایندگان مذکور را جهت صدور اعتبارنامه به وزیر کار و امور اجتماعی معرفی می‏نماید.
ماده 5 ـ

شرایط عضویت نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت حل اختلاف عبارتند از:
1‌ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2ـ داشتن حداقل 3 سال سابقه کار برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر و 5 سال سابقه کار برای افراد فاقد مدارک کارشناسی.
3ـ داشتن حداقل 30 سال تمام سن.
4ـ داشتن حداقل گواهی‎نامه پایان دوره راهنمایی و دو دوره (4 سال) سابقه عضویت در هیأت حل اختلاف.
برای داوطلبانی که فاقد سابقه مذکور در این بند باشند، داشتن حداقل گواهی‏نامه پایان دوره متوسطه (دیپلم) الزامی است.
5 ـ آشنایی با مقررات کار و تأمین اجتماعی با گواهی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی.
تبصره 1 ـ اداره کل کار و امور اجتماعی استان‏ها با همکاری مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و تشکل ‏های کارگری و کارفرمایی استانی نسبت به برگزاری دوره‏های آموزشی مقررات کار و تأمین اجتماعی جهت عضویت داوطلبین عضویت در هیأت‏های حل‎اختلاف و براساس دستورالعملی که توسط معاونت روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و ابلاغ خواهد شد، اقدام می‏نماید.
تبصره 2ـ در صـورتی کـه مـدیر کـل کـار و امـور اجـتماعـی، فـرمانـدار و رئیس دادگستری محل شخصاً در هیأت حل اختلاف شرکت ننمایند لازم است، علاوه بر شرایط مندرج در بندهای 1 تا 3 این ماده، نماینده مدیرکل کار و امور اجتماعی و فرماندار دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و نماینده رئیس دادگستری محل دارای سمت قضایی باشد.
ماده 6 ـ

ادارات کل کار و امور اجتماعی برای انتخاب نمایندگان کارفرمایان در هیأت‏های حل اختلاف از مدیران منطقه دعوت به عمل می‏آورند.
تبصره ـ دعوت از مدیران منطقه به صورت عام از طریق یکی از روزنامه‏های کثیرالانتشار و یا به هر طریق ممکن دیگر انجام خواهد شد.
ماده 7ـ

در جلسه‏ای که به دعوت ادارات کل کار و امور اجتماعی به منظور انتخاب نمایندگان کـارفـرمایـان بـرگزار مـی‏گردد، اسـامی داوطلـبین عضویت در هیأت‏های حل اختلاف توسط مدیران منطقه اعلام می‏شود.
ماده 8 ـ

اداره کل کار و امور اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ اعلام اسامی نامزدها، ضمن احراز شرایط مقرر در ماده 5، زمان و مکان برگزاری انتخابات را اعلام نماید.
ماده 9ـ

انتخاب نماینده کارفرمایان در هیأت‏های حل اختلاف با رأی کتبی و مخفی حاضران در جلسه صورت می‏گیرد و مدیران می ‏توانند برای هر هیأت حل اختلاف حداکثر به 3 نفر رأی دهند.
نصاب لازم، اکثریت نسبی آراء حاضران خواهد بود.
ماده 10 ـ

نظارت بر انتخابات هیأت‏های حل اختلاف توسط هیأتی مرکب از نماینده اداره کل کار و امور اجتماعی استان و دو نفر نماینده از بین حاضران در جلسه که خود نامزد عضویت در هیأت حل اختلاف نباشند، به عمل خواهد آمد.
تبصره ـ
هیأت نظارت مکلف است بلافاصله پس از پایان رأی‏گیری و شمارش آراء و تنظیم و امضای صورت جلسه نتیجه انتخابات را اعلام نماید.
ماده 11 ـ

چنانچه شرکت ‏کنندگان به چگونگی انتـخابات معـترض باشند می‏توانند ظرف 3 روز از تاریخ اعلام نتیجه (بدون احتساب ایام تعطیل) اعتراض خود را کتباً با ذکر دلایل به اداره کل کار و امور اجتماعی تسلیم و رسید دریافت نمایند.
تبصره ـ ادارات کل کار و امور اجتماعی مکلفند ظرف یک هفته به اعتراض یا اعتراضـات واصلـه رسیـدگی نـموده و در صـورت تأیـید اداره کل سازمانهـای کـارگری و کارفرمایی نسبت به ابطال تمام یا قسمتی از انتخابات اقدام نمایند. در این صورت به‎ترتیب مقرر در این آئین ‏نامه نسبت به تجدید انتخابات اقدام خواهد شد.
ماده 12 ـ

ادارات کل کار و امور اجتماعی موظفند فهرست اسامی منتخبان کارگران و مدیران در هیأت‏های حل اختلاف را حداکثر ظرف مدت 15 روز جهت اقدامات بعدی به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارند.
ماده 13 ـ

وزارت کار و امور اجتماعی ظرف یک هفته پس از دریافت اسامی منتخبان اعتبارنامه ‏های آنان را صادر و ارسال خواهد نمود.
تبصره 1 ـ مدت اعتبار نمایندگی منتخبان در هیأت حل اختلاف 2 سال از تاریخ صدور اعتبارنامه خواهد بود و انتخاب مجدد آن بلامانع است.
تبصره 2 ـ وزارت کار و امور اجتماعی بنا به تشخیص وزیر کار و امور اجتماعی می‏تواند اختیار صدور اعتبارنامه ‏ها را به هریک از واحدهای ستادی یا استانی تفویض‎ نماید.
ماده 14 ـ

نمایندگان کارگران و کارفرمایان در موارد ذیل عضویت خود را در هیأت حل اختلاف از دست داده و حسب مورد نمایندگان جدید براساس این آئین‏ نامه انتخاب و جایگزین می‏شوند.
1ـ استعفاء از عضویت در هیأت حل اختلاف.
2 ـ فوت.
3 ـ رأی دادگاه مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی.
4 ـ پایان دوره نمایندگی.
5 ـ اعلام مرجع انتخاب ‏کننده به اداره کل کار و امور اجتماعی مربوط.
6 ـ غیبت غیرموجه و تخلف از « آئین‏ رسیدگی و چگونگی تشکیل جلسات هیأت‏های تشخیص و حل اختلاف» به تشخیص مدیر کل کار و امور اجتماعی استان با هماهنگی مرجع انتخاب‏ کننده و تأیید وزارت کار و امور اجتماعی.
ماده 15 ـ

ادارات کل کار و امور اجتماعی استان‏ها 3 ماه قبل از پایان مهلت اعتبارنامه هر یک از اعضاء هیأت حل اختلاف اقدامات لازم را جهت انتخاب اعضای جدید براساس این آئین‏نامه به عمل خواهند آورد.
ماده 16 ـ

انتخاب نمایندگان دولت در هیأت حل اختلاف به همان ترتیبی است که در ماده 160 قانون کار جمهوری اسلامی ایران پیش ‏بینی شده است.
[امضاء]

این آئین ‏نامه در 16 ماده و 8 تبصره در جلسه مورخ 1383/7/7 از طرف شورای عالی کار پیشنهاد و در تاریخ 28/9/1383 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید و جایگزین آئین‏نامه مصوب 1369/12/12 گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 5 =

خانه آیین نامه های کار آیین نامه مربوط به انتخاب اعضای هیأت های حل اختلاف ۱۳۸۳