Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

آیین ‏نامه مربوط به انتخاب اعضاء هیأت‏های تشخیص ۱۳۸۳

‌ماده 1 ـ

در اجرای ماده 164 قانون کار جمهوری اسلامی ایران نمایندگان کارگران، مدیران صنایع و وزارت کار و امور اجتماعی در هیأتهای تشخیص براساس این آیین‏نامه انتخاب و معرفی می‏گردند.
تبصره ـ منظور از صنایع مندرج در این آیین‏نامه همه واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی می‏باشد.
ماده 2 ‌ـ

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استانها، موظفند از تاریخ اعلام وزارت کار و امور اجتماعی حداکثر ظرف مدت یک ماه به تعداد هیأت‏های تشخیص استان مربوط، نمایندگان کارگران را از بین اعضای شوراهای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران، نمایندگان کارگـران و افراد آشنا بـه قوانین کـار و تأمین اجتماعـی انتخـاب و به واحد کار و امور اجتماعی محل معرفی نمایند.
ماده 3 ـ

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان می‏تواند از هر شورای اسلامی کار یا هیأت‏مدیره انجمن‏های صنفی کارگران یا نمایندگان کارگران هر واحد فقط یک نفر را به عنوان نمایندگان کارگران در هیأت‏‏های تشخیص انتخاب و معرفی‎نماید.
ماده 4 ـ

در صورت عدم تشکیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در برخی استانها، کانون عالی شوراهای اسلامی کار نسبت به انتخاب نمایندگان کارگران در هیأت‏های تشخیص به طریق فوق‏الذکر اقدام و به واحد کار و امور اجتماعی محل معرفی‎می‏نماید.
ماده 5‌ ـ

کانون‏های انجمن‏های صنفی کارفرمایی استان‏ها موظفند از تاریخ اعلام وزارت کار و امور اجتماعی حداکثر ظرف مدت یکماه به تعداد هیأت‏های تشخیص استان مربوط نمایندگان مدیران را از بین مدیران یا افراد آشنا به مقررات کار و تأمین اجتماعی انتخاب و به واحد کار و امور اجتماعی محل معرفی نمایند. مشروط به اینکه از هر کارگاه بیش از یک نفر انتخاب و معرفی نگردد.
ماده 6 ـ

در صورت عدم تشکیل کانون انجمن‏های صنفی کارفرمایی در برخی استان‏ها، کانون عالی انجمن‏های صنفی کارفرمایی نسبت به انتخاب نمایندگان مدیران صنایع در هیأت‏های تشخیص به طریق فوق‏الذکر اقدام و به واحد کار و امور اجتماعی محل معرفی می‏نماید.
ماده 7ـ

شرایط عضویت اعضای هیأت‏های تشخیص عبارتند از:
1ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2 ـ داشتن حداقل 25 سال تمام سن.
3 ـ داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه برای نمایندگان وزارت کار و گواهی‏نامه پایان دوره راهنمایی برای نمایندگان کارگـران و کارفرمـایـان و سابقـه دو دوره عضویت (4 سال ) در مراجع حل اختلاف.
برای داوطلبانی که فاقد سابقه مذکور در این بند می‏باشند، داشتن مدرک کـاردانی ( برای نمایندگان وزارت کار) و گواهی‏نامه پایان دوره متوسطه ( برای نمایندگان کارگران و کارفرمایان) الزامی است.
4ـ داشتن حداقل 3 سال سابقه کار برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر و 5 سال سابقه کار برای افراد فاقد مدرک کارشناسی.
5 ـ آشنایی با مقررات کار و تأمین اجتماعی با گواهی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی.
تبصره: ادارات کل کار و امور اجتماعی استانها با همکاری مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و تشکل‏های کارگری و کارفرمایی استانی نسبت به برگزاری دوره‏های آموزشی مقررات کار و تأمین اجتماعی جهت داوطلبان عضویت در هیأتهای تشخیص و براساس دستورالعملی که توسط معاونت روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و ابلاغ خواهد شد، اقدام می‏نماید.
ماده 8 ـ

واحدهای کار و امور اجتماعی موظفند فهرست اسامی منتخبان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کانون انجمن‏های صنفی کارفرمایی استان را از تاریخ دریافت ظرف مدت 15 روز جهت اقدامات بعدی به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال‎دارند.
ماده 9 ـ

وزارت کار و امور اجتماعی پس از دریافت اسامی منتخبان اعتبارنامه‏های آنان را صادر و ارسال خواهد نمود.
تبصره 1 ـ وزارت کار و امور اجتماعی بنا به تشخیص وزیر کار و امور اجتماعی می‏تواند اختیار صدور اعتبارنامه‏های منتخبان را به هر یک از ادارات کل کار و امور اجتماعی تفویض نماید.
تبصره 2 ـ مدت اعتبار نمایندگی منتخبان در هیأت‏های تشخیص 2 سال از تاریخ صدور اعتبارنامه می‏باشد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده 10‌ـ

نمایندگان کارگران و مدیران صنایع در هیأت‏های تشخیص در موارد ذیل عضویت خود را از دست می‏دهند و حسب مورد نمایندگان جدید براساس این آیین‏نامه انتخاب و جایگزین می‏شوند.
1ـ استعفاء از عضویت در هیأت تشخیص.
2 ـ فوت.
3 ـ رأی دادگاه مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی.
4 ـ پایان دوره نمایندگی.
5 ـ اعلام مرجع انتخاب‏کننده به واحد کار و امور اجتماعی محل.
6 ـ غیبت غیرموجه و تخلف از « آئین‏ رسیدگی و چگونگی تشکیل جلسات هیأتهای تشخیص و حل اختلاف» به تشخیص مدیر کل کار و امور اجتماعی استان با هماهنگی مرجع انتخاب‏کننده و تأیید وزارت کار و امور اجتماعی.
ماده 11 ‌ـ

واحـدهـای کـار و امـور اجتماعی دو مـاه قبـل از پـایان مهلت اعتبارنامه هر یک از اعضاء هیأت‏های تشخیص مراتب را به کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کانون انجمن‏های صنفی کارفرمایی استان یا حسب مورد به کانون‏های عالی مربوط اعلام خواهد نمود تا نسبت به انتخاب و معرفی نمایندگان دوره آتی هیأت‏های مذکور اقدام نمایند.
ماده 12 ‌ـ

چنانچه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان و یا کانون انجمن‏های صنفی کارفرمایی استان یا کانون‏های عالی مربوط موجود نباشند و یا ظرف مهلت‏های مقرر نسبت به معـرفی نمـایندگان مـورد نظـر در هیـأت تشخـیص مـبادرت ننـمایند واحد کار و امور اجتماعی محل از طریق اداره کل کار و امور اجتماعی استان نمایندگان مذکور را جهت صدور اعتبارنامه به وزارت کار و امور اجتماعی معرفی می‏نماید.
ماده 13 ـ

نمایندگان وزارت کار و امور اجتماعی موضوع بند یک ماده 158 قانون کار جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مدیرکل استان و تأیید وزارت کار و امور اجتماعی و با ابلاغ کتبی عهده‏دار این سمت می‏شوند.

این آیین‏نامه در 13 ماده و 4 تبصره در جلسه مورخ 1383/7/7 از طرف شورای‏عالی کار پیشنهاد و در تاریخ 1383/9/28 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید و جایگزین آیین‏نامه مصوب 1370/1/26 گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10

خانه آیین ‏نامه مربوط به انتخاب اعضاء هیأت‏های تشخیص ۱۳۸۳