Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

آیین‌نامه اجرائى ماده ۴۶ آیین‌نامه استخدامى سازمان بیمه‌هاى اجتماعى مصوب ۱۳۵۴/۲/۲۸

فصل اول- ماموریت مستخدمینماده 1ـ در صورتى که وزاتخانه ها و مؤسسات دولتى و وابسته به دولت و صندوقهاى حمایت کارمندان به وجود هر یک از مستخدمین ثابت سازمان بیمه‌هاى اجتماعى احتیاج داشته باشند سازمان مى تواند با رضایت مستخدم او را بعنوان مأمور به مؤسسات مذکور اعزام دارد.

ماده 2ـ حفظ پست سازمانى مستخدم مأمور حداکثر تا مدت شش ماه مجاز است و سازمان مى تواند حقوق و فوق‌العاده شغل او را طى مدت مذکور پرداخت نماید.
تبصره ـ پرداخت فوق‌العاده اضافه کار و مزایاى دیگر این قبیل مستخدمین به عهده مؤسسه محل مأموریت آنان خواهد بود ولى در صورتى که مؤسسه محل مأموریت مؤسسه خیریه باشد سازمان مى تواند اضافه کار این قبیل افراد را در مدت مأموریت به شرط انجام کار اضافى و بر اساس ماده 21 آیین‌نامه استخدامى بیمه‌هاى اجتماعى پرداخت نماید.

ماده 3ـ اعزام مأمور از سازمان بیمه‌هاى اجتماعى به مؤسسات مذکور ماده یک به مدت زائد بر شش ماه در صورتى که پرداخت حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر مزایاى مستخدم و حق بیمه سهم کارفرما و همچنین اضافات سنواتى مستخدم از طرف مؤسسه محل مأموریت تعهد گردد بلامانع مى‌باشد در این صورت حفظ پست سازمانى مستخدم مأمور مجاز نیست و پس از پایان مأموریت چنانچه پست سازمانى مناسب موجود نباشد مستخدم به حال آماده به خدمت در می‌آید و مقررات مربوط به مستخدمین آماده به خدمت درباره او اجرا مى‌شود.
تبصره ـ سازمان بیمه‌هاى اجتماعى مى تواند با مأموریت هر یک از مستخدمین خود به شرکتهاى تعاونى کارمندان سازمان بدون رعایت محدودیت زمانى مندرج در ماده 3 با حفظ پست سازمانى و پرداخت حقوق و مزایاى آنان در مدت مأموریت موافقت نماید.

ماده 4ـ چنانچه مستخدمین سازمان از طرف انجمن شهر یا قائم مقام انجمن شهر به سمت شهردار انتخاب شوند حقوق و مزایاى آنان در مدت مأموریت مذکور بر اساس مقررات مؤسسه محل مأموریت منحصراً از محل اعتبار مؤسسه مزبور پرداخت خواهد شد و حق بیمه سهم مستخدم به مأخذ دریافتى زمان شروع مأموریت و اضافه بعدى و احیاناً تغییر ضریب جدول حقوقى که بر اساس مقررات سازمان بیمه‌هاى اجتماعى پیش می‌آید. از حقوق مستخدم کسر و به انضمام حق بیمه سهم کارفرما که به مأخذ فوق‌الذکر از طرف مؤسسه محل مأموریت تأمین مى‌شود به سازمان پرداخت خواهد شد.

ماده 5ـ مدت خدمت مستخدمین مأمور در هر حال و از هر لحاظ جزو سابقه خدمت ثابت آنان در سازمان بیمه‌هاى اجتماعى محسوب مى‌گردد.
فصل دوم- آموزش در داخل کشور

ماده 6ـ سازمان مى تواند به منظور تربیت کادر متخصص و تکمیل کادر تخصصى خود در رشته‌هاى مورد نیاز به مستخدمینى که در رشته‌هاى مورد نیاز سازمان پذیرفته مى‌شوند کمک هزینه تحصیلى پرداخت نماید.
تبصره 1ـ میزان کمک هزینه تحصیلى مشمولین ماده 6 معادل حقوق ثابت درجه رتبه شغلى آنان در زمان شروع استفاده از کمک مزبور (با اعمال تغییرات ضریب جدول حقوق) خواهد بود به کمک هزینه تحصیلى این قبیل مستخدمین در دوران تحصیل معادل ترفیع سنواتى که در صورت اشتغال به آنان تعلق مى گرفت افزوده خواهد شد.
تبصره 2ـ هیأت مدیره مجاز است در موارد خاصى که اقتضاء نماید علاوه بر حقوق ثابت تمام یا قسمتى از فوق‌العاده شغل این قبیل مستخدمین را پرداخت نماید.

ماده 7ـ رشته‌هاى مورد نیاز سازمان با تصویب هیأت مدیره تعیین خواهد شد.

ماده 8ـ کسانى که با دریافت کمک هزینه از سازمان با توجه به مقررات این آیین‌نامه به تحصیل اشتغال می‌ورزند باید تعهد خدمت و تضمین به شرح زیر به سازمان بسپارند.
الف ـ انجام خدمت در هر شهرستانى که سازمان تعیین نماید پس از فراغت از تحصیل معادل دو برابر مدت دریافت کمک هزینه تحصیلى.
ب ـ تضمین معادل دو برابر حقوق آخرین درجه رتبه شغلى مستخدم در زمان استفاده از کمک هزینه تحصیلى ضرب‌ در ماههائى که از کمک هزینه تحصیلى استفاده خواهد کرد.

ماده 9ـ نوع تضمین مستخدم ضمانت نامه ملکى یا بانکى و یا اوراق بهادار مى‌باشد. ولى در مورد مستخدمینى که در تاریخ استفاده از کمک هزینه تحصیلى داراى حداقل سه سال تمام سابقه خدمت هستند سازمان مى تواند سند ذمه‌اى اخذ نماید.

ماده 10ـ چنانچه مستخدم به هر علت (بجز در مورد فوت یا از کارافتادگى به نحوى که مانع از ادامه تحصیل باشد) تحصیلات خود را ناتمام گذارد و یا از مؤسسه آموزشى اخراج شود سازمان در مورد ناتمام گذاردن تحصیلات یا اخراج معادل دو برابر مبالغ پرداختى مشروط بر اینکه از مبلغ تضمین تجاوز ننماید و در صورت عدم انجام تعهدات پس از فراغت از تحصیل مبلغ تضمین را از مستخدم وصول خواهد نمود و در صورتى که قسمتى از خدمت مورد تعهد انجام شده باشد نسبت به بقیه آن متناسباً اقدام به وصول خواهد کرد.

ماده 11ـ پرداخت کمک هزینه مستخدم از طرف سازمان براى مدتى خواهد بود که معمولاً جهت طى دوره‌هاى مربوط از طرف مؤسسه آموزشى در نظر گرفته شده است و در صورتى که مستخدم نتواند ظرف مدت معینه دوره مربوطه را با موفقیت طى نماید کمک هزینه تحصیلى وى قطع و حداکثر دو سال به مستخدم مهلت داده مى‌شود که تحصیلات خود را باتمام برساند و چنانچه در این مدت نیز موفق بگذراندن دوره تحصیلى نشود سازمان مجاز خواهد بود معادل مبالغ پرداخت شده بابت کمک هزینه تحصیلى از مستخدم مشروط بر اینکه از مبلغ تضمین تجاوز نکند وصول نماید.
تبصره 1ـ چنانچه عدم توفیق مستخدم جهت گذراندن دوره تحصیل بنا به تشخیص سازمان به علت فورس ماژور یا بیمارى باشد مشمول قسمت اخیر ماده 11 نخواهد بود و در این حالت فقط معادل مدتى که مستخدم به علت فورسماژور یا بیمارى نتوانسته به تحصیل خود ادامه دهد به دوره تحصیلى وى با استفاده از کمک هزینه تحصیلى اضافه خواهد شد.
تبصره 2ـ مستخدمین مشمول ماده 11 آیین‌نامه که به علت عدم توفیق در گذراندن دوره تحصیلى خود کمک هزینه آنان قطع مى‌شود مى‌توانند با توجه به ماده 26 آیین‌نامه استخدامى سازمان تقاضاى مرخصى استحقاقى نمایند و چنانچه استحقاق مرخصى با استفاده از حقوق را نداشته باشند براى بقیه مدت تحصیل بر اساس ماده 27 آیین‌نامه استخدامى بنا به درخواست مستخدم حکم مرخصى بدون حقوق صادر خواهد شد و در صورتى که واجد شرایط استفاده از این نوع مرخصى نیز نباشند سازمان به ترتیب مقرر در قسمت آخر ماده 11 این آیین‌نامه با آنها رفتار خواهد نمود.

ماده 12ـ چنانچه سازمان لازم بداند مى تواند مستخدمین خود را به منظور کارآموزى به مؤسسات دولتى و وابسته به دولت بخش خصوصى اعزام دارد حقوق مدت کارآموزى تا شش ماه مشمول مقررات ماده 2 و براى مدت زائد بر شش ماه تابع مقررات تبصره‌هاى 1 و 2 ماده 6 این آیین‌نامه خواهد بود. مدت کارآموزى در هر حال از یک سال تجاوز نخواهد نمود.
فصل سوم- آموزش در خارج از کشور

ماده 13ـ سازمان بیمه‌هاى اجتماعى به دو منظور مى تواند مستخدمین خود را براى طى دوره‌هاى آموزشى و مطالعاتى به خارج از کشور اعزام دارد.
الف ـ دوره‌هاى آموزشى دراز مدت به منظور گذراندن دوره‌هاى تخصصى
ب ـ دوره‌هاى مطالعاتى یا کارآموزى کوتاه مدت به منظور تکمیل مطالعات و کسب اطلاعات جدید بخش اول. دوره آموزش دراز مدت

ماده 14ـ دوره‌هاى دراز مدت براى تکمیل کادر فنى و تخصصى سازمان در رشته‌هائى است که نقص و کمبود آن محسوس بوده و امکان تربیت متخصص در رشته‌هاى مزبور در داخل کشور وجود نداشته یا محدود باشد.

ماده 15ـ کسانى مى‌توانند از فرصت و امکان مذکور در ماده 14 استفاده نمایند که حائز شرایط زیر باشند.
الف ـ حداکثر 35 سال سن (اصلاحى به موجب مصوبه مورخ 4/3/1354 شوراى عالى تأمین اجتماعى)
ب ـ داشتن مدرک دیپلم یا بالاتر
ج ـ آشنائى کافى به زبان خارجى مورد لزوم
د ـ دارا بودن شرایطى که جهت ورود به مؤسسه آموزشى مربوطه که از طرف آن مؤسسه اعلام شده است.

ماده 16ـ مدت دوره‌هاى آموزشى دراز مدت برابر است با سالهاى دوره آموزشى رشته تحصیلى مربوطه.

ماده 17ـ مستخدمین موضوع ماده 15 باید طبق مفاد بندهاى الف و ب ماده 8 و 9 این آیین‌نامه تعهد خدمت و تضمین به سازمان بسپارند.
تبصره 1ـ حقوق و مزایا، هزینه‌ها و همچنین کمکهاى مورد نیاز مستخدمین موضوع ماده 15 به عهده سازمان است که براساس مقررات و ضوابط مورد عمل بانک مرکزى ایران با تشخیص و تصویب هیأت مدیره پرداخت خواهد شد. ضمناً میزان تضمین معادل دو برابر وجوهى است که به هر عنوان به موجب این تبصره به مستخدم پرداخت مى‌شود. چنانچه هنگام اخذ تضمین رقم قطعى در مورد برخى از هزینه‌هامقدور نگردد میزان آن بنا به تشخیص هیأت مدیره تعیین مى‌شود. ( تبصره 1 به موجب مصوبه جلسه مورخ 4/3/1355شوراى عالى تأمین اجتماعى به شرح متن اصلاح شده است. متن قدیم آن عبارت بود از«تعیین تضمین و میزان آن در مورد این قبیل مستخدمین مى‌بایستى پس ازتصویب در هیأت مدیره به شوراى عالى سازمان پیشنهاد شود. هزینه گذرنامه، هزینه رفت و برگشت، هزینه ثبت نام، شهریه، هزینه سرپرستى و همچنین کمک هزینه تحصیلى به ترتیب مقرر در ماده 6 این آیین نامه. چنانچه هنگام اخذ تضمین در مورد برخى از هزینه هاى اخیرالذکر تعیین مبلغ قطعى میسر نگردد میزان آن بنا به تشخیص هیأت مدیره معین مى شود». )
تبصره 2ـ مستخدمینى که دوره‌هاى تحصیلى درازمدت را در خارج از کشور مى‌گذرانند در صورتى که در موعد مقرر موفق به گذراندن دوره تحصیلى نشوند و یا پس از خاتمه تحصیلات از انجام تعهدات خوددارى نمایند مقررات مواد 10 و 11 این آیین‌نامه و تبصره‌هاى ذیل آن درباره آنان نافذ خواهد بود.

بخش دوم : دوره آموزشى کوتاه مدت

ماده 18ـ سازمان بیمه‌هاى اجتماعى مى تواند مستخدمین خود را براى کسب اطلاعات لازم در رشته‌هائى که به کار سازمان مربوط مى‌شود در صورت دعوت مؤسسات خارجى که از طریق مراجع ذیصلاح کشور به سازمان اعلام مى‌شود یا رأساً و مستقلاً حداکثر براى مدت یکسال به خارج از کشور اعزام دارد.

ماده 19ـ کسانى مى‌توانند از فرصت و امکان مذکور در ماده 18 استفاده نمایند که حائز شرایط زیر باشند:
الف ـ داشتن تخصص در رشته مورد نظر و یا دو سال تجربه عملى در رشته مربوطه و آشنائى کافى به زبان خارجى مورد لزوم
ب ـ دارا بودن شرایطى که مقامات واگذارکننده دوره‌هاى مطالعاتى اعلام می‌دارند.

ماده 20ـ حفظ پست سازمانى مستخدمینى که براى طى دوره‌هاى مطالعاتى کوتاه مدت به خارج از کشور اعزام مى‌شوند الزامى است و سازمان در طول این مدت حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم مربوطه به انضمام سایر هزینه‌هاى معموله (هزینه گذرنامه هزینه رفت و برگشت هزینه ثبت نام و شهریه) پرداخت خواهد کرد در صورتى که دوره آموزش بیش از یک سال باشد مقررات مربوط به بخش اول فصل سوم این آیین‌نامه از بدو شروع آموزش نافذ خواهد بود.

ماده 21ـ در مواردى که تمام یا قسمتى از هزینه‌هاى استفاده کنندگان از دوره‌هاى آموزشى درازمدت یا مطالعاتى کوتاه مدت خارج از کشور توسط مؤسسه واگذارکننده بورس تأمین گردد سازمان بقیه هزینه‌هاى مربوطه را تا میزان مقرر در تبصره ماده 17 و یا ماده 20 آیین‌نامه (بر حسب مورد) پرداخت خواهد نمود.
فصل چهارم- مقررات مختلف

ماده 22ـ سازمان در فواصل معین اطلاعات لازم را در مورد افرادى که در مؤسسات خارجى مشغول تحصیل و یا کارآموزى هستند از نقطه نظر پیشرفت تحصیل یا کارآموزى و همچنین رفتار افراد مذکور از مقامات خارجى و مؤسسات آموزشى یا مأمورین ایرانى مقیم محل کسب خواهد نمود.
مستخدمین اعزامى براى طى دوره‌هاى آموزشى یا مطالعاتى موظفند هر ترم یک بار نیز در پایان دوره آموزشى یا مطالعاتى گزارش جامعى از برنامه و نتیجه کار بانضمام ریز نمرات خود را به سازمان ارسال دارند.

ماده 23ـ در صورتى که بر مبناى گزارشهاى واصله معلوم شود مستخدمى قادر به پیشرفت در تحصیل یا کارآموزى نیست سازمان حکم مربوطه او را لغو و در مورد جبران هزینه‌هاى مربوطه طبق مقررات این آیین‌نامه اقدام خواهد نمود.

ماده 24ـ استفاده مجدد از دوره‌هاى آموزشى یا کارآموزى در صورتى امکانپذیر است که نتیجه تحصیل یا کارآموزى در دوره پیشین رضایتبخش باشد. سازمان مکلف است که در این مورد اطلاعات لازم را از مؤسسه‌اى که در آن آموزش و یا کارآموزى به عمل آمده است اخذ نماید.

ماده 25ـ مدت دوره‌هاى آموزشى و مطالعاتى مستخدمینى که به خارج از کشور اعزام مى‌شوند جزو سابقه خدمت آنان در سازمان محسوب مى‌گردد و از کمک هزینه تحصیلى پرداختى به آنها حق بیمه مقرر کسر خواهد شد لکن به سالهاى تحصیلى یا کارآموزى مرخصى استحقاقى تعلق نمى‌گیرد.

ماده 26ـ مسائلى که در این آیین‌نامه پیش‌بینى نشده است تابع مقرراتى خواهد بود که در هر مورد به تصویب هیأت مدیره برسد.

شماره:62626/200


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 × = 12

خانه آیین نامه های تامین اجتماعی آیین‌نامه اجرائى ماده ۴۶ آیین‌نامه استخدامى سازمان بیمه‌هاى اجتماعى مصوب ۱۳۵۴/۲/۲۸