Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

آئین نامه نحوه ارائه تسهیلات به شرکتهای تعاونی کارگری موضوع ماده ۱۵۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰

ماده 1 ـدر اجرای ماده 153 قانون کار کلیه کارفرمایان کارگاهها و مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلفند تسهیلات و کمکهای مندرج در این آئیننامه را در اختیار شرکتهای تعاونی کارگری مربوط قرار دهند.
ماده 2 ـ

میزان کمکها و تسهیلات مورد نیاز شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار هر گاه تحت نظر هیئتی مرکب از نماینده اداه کل کار و امور اجتماعی استان، نماینده کارفرما و نماینده شورای اسلامی کار بر اساس ضوابط زیر برآورد و مشخص می گردد:
الف : تعداد اعضای شرکت تعاونی.
ب ـ میزان سودآوری کارگاه.
ج ـ توان و بنیه مالی کارگاه.
د ـ عرف و روال گذشته کارگاه در کمک به شرکتهای تعاونی کارگری مربوط.
ه‍ ـ میزان سرمایه شرکت تعاونی.
و ـ میزان فعالیت شرکت تعاونی در ارتباط با گردش سرمایه آن.
ز ـ پراکندگی شعبات و حوزه عمل تعاونی.
تبصره ـ در صورت عدم تشکیل شورای اسلامی کار نماینده انجمن صنفی کارگری و یا نماینده کارگران در هیئت مذکور عضویت خواهد داشت.
ماده 3 ـ

کارفرما مکلف است با رعایت قوانین و مقررات جاری، مطالبات شرکت تعاونی از اعضاء را حسب درخواست کتبی، از حقوق آنان کسر و به حساب مربوط واریز نماید.
ماده 4 ـ

کارفرمایان موظفند جهت حضور اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت تعاونی در جلسات مربوطه و همچنین شرکت آنان در برگزاری مجامع عمومی اتحادیه های امکان و اسک ان، با اعلام رسمی مسئولین ذیربط، فرصت و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار دهند.
ماده 5 ـ

کارفرمایان مکلفند به منظور شرکت اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیران عامل شرکتهای تعاونی در دوره های آموزشی که توسط وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد، فرصت و تسهیلات لازم را برای آنان فراهم نمایند.
ماده 6 ـ

کلیه کارکنانی که از طرف کارفرما به شرکت تعاونی کارگری مأمور معرفی می شوند همزمان و معادل کارکنان هر ردیف خود در کارگاه مربوط از ترفیعات و امتیازات قانونی و شغلی برخوردار خواهند شد.
ماده 7 ـ

شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار کارگری مکلفند همه ساله پس از پایان سال مالی میزان کمکهای کارفرما و مشکلات خود را به وزارت کار و امور اجتماعی گزارش نمایند.
ماده 8 ـ

کارفرمایان کارگاهها و صنوفی که کارگرانشان نسبت به تشکیل شرکت تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار مشترک اقدام نموده یا می نمایند مشمول مقررات این آئیننامه خواهند بود.
تبصره ـ میزان کمکها و تسهیلات مورد نیاز در این قبیل تعاونیها نیز تحت نظر هیئتی مرکب از نمایندگان کارفرمایان ـ رئیس هیئت مدیره تعاونی و نماینده اداره کل کار و امور اجتماعی استان برآورد و تعیین می گردد.
ماده 9 ـ

با متخلفین از اجرای مقررات این آئین نامه برابر ماده 173 قانون کار رفتار خواهد شد.
[امضاء]

این آئین نامه در 9 ماده و 2 تبصره بنا به پیشنهاد شورای عالی کار در تاریخ 13/7/70 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید.

شماره:70711/7598/211


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × 5 =

خانه آیین نامه های کار آئین نامه نحوه ارائه تسهیلات به شرکتهای تعاونی کارگری موضوع ماده ۱۵۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰