Facebook E-mail
جستجو در ماده
جستجو در مقررات
انتقال
بعدی قبلی
formats

آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل در کارگاهها موضوع تبصره یک ماده ۴۹ قانون کار ۱۳۷۱

‌آیین‌نامه اجرایی طرح طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل کارگاهها
موضوع تبصره یک ماده 49 قانون کار
ماده 1. در اجرای ماده 49 قانون کار جمهوری اسلامی ایران‌، کلیه‌کارفرمایان مشمول قانون مزبور که تاکنون طرح طبقه‌بندی مشاغل‌کارگاه خود را طبق نظام ارزیابی وزارت کار و امور اجتماعی تهیه واجرا ننموده‌اند مکلفند در تاریخهایی که توسط این وزارتخانه تعیین‌می‌شود طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگاه خود را تهیه و پس از تاییدوزارت کار و امور اجتماعی به مورد اجرا گذارند.
تبصره 1. کارگاهها می‌توانند قبل از تعیین مهلت‌های مقرر نسبت‌به تهیه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود مبادرت نموده و آن رابه تایید وزارت کار و امور اجتماعی برسانند. در این صورت ماخذ شمول طرح در مورد کارکنان‌، تاریخی است که تقاضای تهیه واجرای طرح در این وزارتخانه به ثبت رسیده باشد.
تبصره 2. کارگاههایی که براساس ضوابط مبادرت به ثبت‌توافقنامه تهیه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در وزارت کار وامور اجتماعی نموده‌اند و در تاریخ تصویب این آیین‌نامه‌، طرح آنان‌به تایید نهایی نرسیده کماکان براساس توافقنامه قبلی عمل خواهندکرد.
ماده 2. تهیه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاههایی که درتاریخ تصویب این آیین‌نامه یا بعد از آن دارای بیش از پانصد نفرکارگر تابع قانون کار بوده و مشمول مصوبه 17/4/69 شورای عالی‌کار قرار نگرفته باشند، الزامی است‌. تاریخ شمول طرح درباره‌کارگاههای مزبور، حسب مورد، تاریخ تصویب این آیین‌نامه و یاتاریخی است که به حد نصاب مزبور می‌رسند.
ماده 3. ملاک تعیین حد نصاب تعداد کارگران برای شمول این‌آیین‌نامه در مورد کارگاهها، تعداد کارگران دائم آنها می‌باشد.
ماده 4. واحدهایی که تحت عنوان گروه یا مجتمع و نظایر آنها تابع‌یک شخصیت حقوقی بوده و شامل چند کارگاه مختلف می‌باشند ازنظر ماده یک این آیین‌نامه از لحاظ تعداد کارگران یک واحدمحسوب می‌گردند.
ماده 5. هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش‌یا انتقال به هر شکل‌، تغییر نوع تولید، ادغام در مؤسسه دیگر، ملی‌شدن کارگاه‌، فوت مالک و امثال آنها مانع از ادامه روند تهیه و اجرای‌طرح طبقه‌بندی مشاغل نمی‌شود. و هنگام چنین تغییری تعهدات وآثار اقدامات کارفرما یا مدیریت قبلی در زمینه طرح مذکور عیناً به‌کارفرما یا مدیریت جدید منتقل می‌شود.
ماده 6. طرح طبقه‌بندی مشاغل که هدف آن استقرار مناسبات‌صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف‌و دامنه مسؤولیت مشاغل‌، شرح و وظایف جاری و ادواری شغل‌،شرایط احراز، مهارتها، تواناییهای لازم برای تصدی هر شغل‌، عوامل‌تعیین‌کننده امتیازات شغل‌، جدول تخصیص امتیازات شغل‌، جدول‌تخصیص امتیازات عوامل‌، جدول مزد، دستورالعمل اجرایی طرح‌و لیست تطبیق وضع کارکنان با ضوابط طرح می‌باشد که تهیه وتنظیم و اجرای آن براساس ضوابط و رویه‌ها و دستورالعمل‌های‌وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.
تبصره‌. برای دستیابی به استاندارد مشاغل در صنایع و حرف وفعالیتهای مختلف در هر صنعت یا حرفه‌، وزارت کار و اموراجتماعی با همکاری کارگاههای ذیربط‌، مشاغل را از نظر رشته وشرایط احراز و مهارت‌ها و توانایی‌ها، گروه یا طبقه شغلی‌، شرح‌وظایف‌، امتیازات متعلقه و نظایر آنها به تدریج استاندارد نموده و به‌واحدهای ذیربط ابلاغ خواهد کرد.
ماده 7. کارفرمایان مکلفند مابه‌التفاوت احتمالی مزد ناشی ازاجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را از تاریخی که کارگاه مشمول‌اجرای طرح می‌شود به کارگران مشمول پرداخت نمایند.
ماده 8. هرگونه اصلاح و تجدیدنظر در طرحهای طبقه‌بندی‌مشاغلی که به تایید رسیده‌اند، موکول به تایید مجدد وزارت کار وامور اجتماعی است‌.
این آیین‌نامه در هشت ماده و سه تبصره در تاریخ 12/2/71 به‌تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسیده است‌.

شماره: 5916 /200/ص


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12

خانه آیین نامه های کار آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل در کارگاهها موضوع تبصره یک ماده ۴۹ قانون کار ۱۳۷۱